reklama

Latinsky hovoriace muchy bez ranajok …alebo: Intermittent fasting

To mate tak, ked niekomu tuhne krv v zilach len preto, ze nazov clanku na nejakom blogu obsahuje slovo "prdy", je jasne, ze sa u neho automaticky vytvoria neprekonatelne predsudky, ktore zahmlia jeho vnimanie. A tak, hned od zaciatku, nie je podstatne co je v clanku. Uz vidi len tinedzersku formu pisania, hlupu kopu svalov (mimochodom, ak ja som kopa svalov, odporucam pri najblizsom jedle si pridat, ale hlavne, zdvihnut rit od xboxu a nieco so sebou robit), splet nezrozumitelnych blabotov a rozmysla uz len nad tym, co by tak mohol obkritizovat (ved napisal p..y!).

Písmo: A- | A+
Diskusia  (19)

Sam to nevie vysvetlit, nechape, je zmateny ale nieco ho k tomu zenie a je to silne. Kedze obsah kritizovat nemoze, pretoze v tomto sa akurat az tak dobre nevyzna (inak by tu nespomenul Dukana), tak skritizuje "styl" akym je clanok napisany. Neuvedomujuc si (asi), ze styl je silne subjektivna vec, asi tak ako tie otrasne, postavu deformujuce nohavice s hlbokym sedom, ktore niektore zeny tak miluju. Takze vlastne uz ani necita, iba preleti ak nepreskoci uplne, len aby nezabudol to, co uz ma v hlave pripravene! Keby cital, nenapisal by nieco ako: "..aj ja mozem tvrdit, ze muchy hovoria plynule latinsky a dokaz mi ze nie."..na margo toho, ze sa mi nechce podkladat tvrdenia studiami, link-mi a neviem cim. Aj napriek upozorneniu/odporucaniu hned na zaciatku. Vsak tu o nic nejde, ja nepotrebujem nieco dokazovat..niekto si to precita, ak ho to zaujme, zacne si resersovat sam, ak nezaujeme, jeho zivot ide dalej. Tak nejak som to tam aj napisal a tak nejak to bude aj nadalej.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Ale nedalo mi. A tak som si precital predchadzajuci clanok este raz. Ze ci naozaj su tie informacie tak "zakodovane" v texte, ze je priam nemozne ich odtial vylustit. Nech sa na mna nehnevaju, ale ak ma niekto problem vycitat odtial nieco o LCHF, tak je nieco zle s nimi, nie so mnou.

Najvacsi odstavec v clanku + ten nasledujuci, sa dali jasnejsie napisat asi len heslovite a v odrazkach (mozem, ak by to dotycnym pomohlo). Nuz ale kazdy si najde to svoje...A co ak vsetky doterajsie nazvy boli iba narazkami na bombasticke titulky medii, ktore sice uhladene, spisovne, politicky korektne, gramaticky spravne, bez smajlikov, za to vsak so zvukovymi efektmi (bé-kanie kozy pri zabere na..kozu), atd. informuju o absolutnych hlupostiach? Akoze 2minutova reportaz v hlavnych vecernych spravach o komarovi vo veterniku, ktory si kupil niekto v obchode v hornej lesnej ci kde je kus moc. Kupim, zbadam komara, vyberem ho von a kolac zjem. Koniec. Ale reportaz??? Viete co ste zjedli na ranajky v tych parkoch? Pre taketo veci, ale aj vela inych, necumim do telky. Ked pustia jednu, hoc aj na slucke dookola sa opakujucu, reportaz o tusim az 1000nasobne predrazenych "instruktaznych" videach pre urady prace, vtedy zacnem pozerat spravy. Toto treba vtlkat ludom do hlav a nie, ze "splacat je jednoduchsie ako setrit" alebo ze ak vas naduva v autobuse treba na to tabletky a pod..Niekomu to ale nedojde. Niektori maju v hlave to svoje a tak to tu potom aj vyzera. Niekomu uchadzaju pointy, niekto nechape humor alebo narazky... Ja konkretne nechapem preco niekto zehli ponozky. A ako moze byt Caplovic ministrom skolstva. Alebo ako mohol byt niekto ako Vinco Lukac poslancom (a nie len on, ale obzvlast on)...A...td, atd..

SkryťVypnúť reklamu
reklama

No neda sa mi to bez tych omacok. Chcem, skusam a aj tak skoncim s jednou A4kou trosku mimo :P Uz to tak vyzera, ze clanky v tomto blogu nikdy nebudu len o jednej konkretnej veci :). Ak sa mi raz podari takyto napisat, spoznate ho podla nazvu "Huraa" alebo nejak tak. Nechame teda psychoanalyzy a prejdeme k strave.

Intermittent fasting (pravy nadpis clanku :))

Vo volnom preklade nieco ako "prerusovany pôst". Je to v podstate jednoduche. Den (celych 24 hodin) mate rozdeleny na dve fazy: Fasting (pôst) a feeding (krmenie :)). Hacik je len v tom, ze feeding je ovela kratsia faza ako fasting. U mna sa to ustalilo na standardnych 16 hodin postu a 8 hodinovom okne, pocas ktoreho mozem jest. Ak si o tom nieco budete chciet precitat, urcite narazite na rozne casove variacie ako napr. 14/10 alebo tazsich 20/4, podstata je vsak stale ta ista. Ako som spomenul, u mna sa to ustalilo na 16/8. Toto rozdelenie mi najviac vyhovuje a vsimol som si, ze sa uz na to naucilo aj moje telo. Poslednykrat jem o 21.00, cize najblizsie jedlo ma caka nasledujuci den o 13.00 a 12.30 presne zacinam pocitovat hlad.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Feeding faza

Aby bolo jasne, pocas tych 8 hodin nebudeme jest hocikedy a hocico. Treba to brat ako casovy usek, do ktoreho si v idealnom pripade naplanujeme niekolko jedal. Zase poviem svoj priklad, u mna su to 3 jedla. 13.00, 17:00 a 21:00. Takto sa vtesnam do 8hod okna, aj sa dosyta najem a aj mam medzi jedlami dostatocne prestavky. Tie prestavky su dolezite nielen pri IF ale vseobecne, cize ziadne chipsiiky a cokoladky o tretej poobede a podobne. Ale ked musite tak musite :), len uz potom radsej chvilku pockajte a dajte si ich po vasom naplanovanom jedle. Co sa tyka velkosti porcii, nebojte sa a riadne si naberte ;). Preto sa to aj vola krmenie. Teraz mozete, tak si aj doprajte. A co budeme jest? Povedal by som, ze to zalezi od vaseho momentalne stavu. Ak sme jemne obezni bez nejakej activity, urcite by som sa snazil obmedzit sacharidy a nahradit ich tukmi v style LCHF (viac info v predchadzajucom clanku). Ak sme aktivni ludia aj tak by som presiel na LCHF jedla :) avsak po treningu/fyzickej aktivite kludne mozete zaradit aj sacharidy. Pre mna za mna aj pizzu. Tiez si ju dam niekedy po treningu. Ale len po treningu! 3x do tyzdna silovy trening, 2 potreningove sacharidove jedla = 6 sacharidovych jedal do tyzdna (6 z celkoveho poctu 21 jedal za tyzden). Ale znova a pre istotu, sacharidove jedla jem vylucne po treningoch s vahami. Ak si pojdem niekedy zlahka zabehat, sacharidy sa nekonaju. Ale to je na kazdom z vas.. Verim, ze vacsina ma zdravy usudok a vie co je pre neho dobre a co nie. Staci len chciet a trosku sa zamysliet. Osobne si myslim, ze ak aj nezmenite vase jedla a zacnete sa riadit len tymto casovym "harmonogramom" bude to mat pozitivny efekt (znovu upozornujem, ziadne drobnosti pomedzi!), mozno vsak nie na dlho. Ale zacat tak urcite mozete.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Fasting faza

Fasting je faza, pocas ktorej neprijimam ziadne kalorie. Voda, nesladeny caj, kava su v poriadku. Ta kava vam moze pomoct prekonat chvilky ked pocitujete hlad a este nenastal "ten cas" :). A to je vsetko.

Veci k veci

Urcite ste si vsimli, ze ranajky tu neexistuju. Kym sa splasite, dovolte aby som poznamenal, ze ani ja som si nevedel predstavit rano bez ranajok. Niekedy davno. Teraz je to naopak. Neviem ci vobec budem este niekedy ranajkovat. Teda viem, ze budem ale to len preto, ze mam naplanovany dalsi experiment :). Inak si myslim, ze vynechanie ranajok bolo jedno z najlepsich rozhodnuti. Ever. Avsak, bol by to urcite problem, ak by som nefical na viacmenej tukovej strave. Dovolte nech vysvetlim: pred LCHF, ked som este fungoval na "standardnej" strave, som sa rano zobudzal mega hladny a jednoducho som sa najest musel. Ak ste citali minule clanky uz by vam malo byt jasne preco. To iste pocitujem este aj teraz a to v nasledujuce rana po sacharidovych vecerach (po treningoch). Mozem sa akokolvek mocno najest (dokonca 2krat, o 17:00 a 21:00) a verte, ze sa doslova prezerem, rano sa zobudzam hladny. Toto vam sposobia sacharidy. Ak sa vecer najem (a vobec to nemusi byt take kvantum) tukovo-bielkovinovej stravy, nasledujuce rano je to pohodicka. Ziadny hlad, ziadna "diera v zaludku". Naozaj to tak funguje. Nevravim, ze to tak bude hned aj u "zaciatocnika". Vynechanie ranajok nebola prva vec co som spravil. Malo to postupnost. Nie zamernu, ale malo. Prvykrat som sa s konceptom vynechania ranajok stretol pri carbbackloadingu. Nebudeme teraz zachadzat do detailov, len zbezne poviem, ze to je to, preco po silovych treningoch jem tie sacharidove jedla. Aj tu je nazov viacmenej selfexplanatory: carbbackloading = nieco ako "spatne doplnenie sacharidov". Predchadza tomu ta ista, cca. 10dnova faza, ktoru som popisal v predchadzajucom clanku. Vase glykogenove zasoby by sa mali minut a vase telo by sa malo prepnut na tuky ako zdroj energie. Po tejto faze znovu zaradite silove treningy a vzdy hned po nich nastavaju hody. HODY! Ziadne pomale sacharidiiky s nizkym glykemickym indexom alebo miska hnedej ryze a pod. Nie. Nasleduju perniky, zmrzlina, ale aj pizza a podobne. Bol som prekvapeny (a stale este som :)) ako to funguje. Celu logiku za tym si mozeme vysvetlit inokedy. A ano, este stale sa smejem ked po treningu vo foodcourte rozbalim svoj protein, banany, perniky, sladene tvarohy, nejake tie kolace a neviem co este a vidim pozitivne zmeny co sa tyka formy. Je vsak nutne aby ostatne vase jedla boli LCHF. A takisto su nutne aj narocnejsie treningy s podstatnym odporom (vahami).

No ale spat k tym ranajkam. Pri carbbackloadingu sa odporuca dat si rano nieco tukove, ale kludne aj vynechat ranajky. A to preto, ze (teraz pozorne citat!) vase telo je rano ukludnene, cukor v krvi ustaleny a zjednodusene povedane, spaluteje tuky. A tym, ze si date na ranajky tie vlocky (sacharidy) si toto vsetko len pokazite. A tu som sa zacal zamyslat nad vynechanim ranajok. Okrem toho, ze je to pre vas dobre, ma to aj ine vyhody. Ta najpodstatnejsia pre mna je, ze sa cele doobedie citim sviezo, ziadne unavy, lepsie sa mi rozmysla a celkovo sa mi zda, ze fungujem efektivnejsie. A potom sa najem a uz je to len lepsie :). No proste na tom nieco je. Preto to tak silno odporucam aspon vyskusat. Zo zaciatku mozete mat s vynechanim ranajok problemy. Nemyslim si ale, ze to bude nieco extremne a rychlo to prejde. Tie tuky vas dostatocne zasytia ;). Inak to 8hod okno si kludne mozete dat aj od rana ak chcete mat tie ranajky. Ale vela stastia prajem pri zaspavani potom :). Je ovela jednoduchsie a efektivnejsie zacat pôst spankom a potom vam uz ostava len par hodin do dalsieho jedla.

A este jedna vec, ktoru som zabudol pripomenut aj v minulom clanku, je pitny rezim. Je to naozaj dolezite. Hovori sa, ze vsetkeho vela skodi ale ja si myslim, ze ked poviem "pite co najviac vody", nic sa tym nepokazi, pretoze vacsina ludi ma problem vypit 4 litre vody denne. A to dennodenne.

Minule som spomenul, ze momentalne skusam kombinovat LCHF, IF a carbbackloading v jedno. Ako to tak zatial sledujem, funguje to. A je to smiesne lahke, chutne, aj vsetko. Ak by ste chceli vyskusat intermittent fasting, nemusite automaticky vysadit sacharidy, jest strasne kvanta tukov a nebodaj este zacat dvihat doma gauce len aby ste si mohli dat nejaky ten kolac. Zacnite zlahka. Ako som naznacil vyssie, mozete vyskusat len ist podla casoveho planu, jedla ponechat take, na ake ste zvyknuti. Dalsim krokom by mohlo byt (spominal som to v predchadzajucom clanku tusim) rozdelit si jedla na dve skupiny: sacharidovo-bielkovinove a tukovo-bielkovinove. Pamatam sa, ze len toto rozdelenie mi v minulosti celkom pomohlo k lepsim vysledkom. A postupne sa mozno prepracujete dalej...Ak by niekto chcel a mal nejake otazky ohladom stravovania ale aj treningov, kludne mi napiste.

Vela stastia

Peter Koren

Peter Koren

Bloger 
  • Počet článkov:  4
  •  | 
  • Páči sa:  0x

..doplnim casom :)facebook.com/HybridFitnessBratislava Zoznam autorových rubrík:  SúkromnéNezaradené

Prémioví blogeri

Karolína Farská

Karolína Farská

4 články
Post Bellum SK

Post Bellum SK

74 článkov
Matúš Sarvaš

Matúš Sarvaš

3 články
Juraj Hipš

Juraj Hipš

12 článkov
Adam Valček

Adam Valček

14 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu